Sådan er reglerne for kaffedrikning under og efter graviditet

Hvis du elsker kaffe, og bruger dine daglige kopper både til at vågne på, hygge med og holde dampen oppe i løbet af en arbejdsdag, så kan det blive pokkers svært at skære ned på kaffeindtaget, når du bliver gravid.

Så meget kaffe må du få under graviditeten

Sundhedsstyrelsen anbefaler højst 3 kopper kaffe (eller andre koffeinholdige drikke) om dagen, mens du er gravid. Du kan læse mere hos Sundhedsstyrelsen. Mange gravide oplever tilmed at blive voldsomt trætte de første tre måneder af graviditeten, og når den glædelige nyhed endnu ikke er meldt officielt ud på arbejdet, så lokker kaffen ekstra meget for at holde øjnene oppe til kl. 16. Men der er god grund til at holde lidt igen med kaffen. Koffeinen påvirker nemlig det lille barn i maven på samme måde som dig selv, men så længe du holder dig på max 3 kopper, er alt ok.

Gode råd til at holde dig frisk uden for meget kaffe

Du må i stedet finde ud af hvornår på dagen, du har mest brug for lidt energihjælp i form af kaffe og derudover tænke på, at få lidt sund energi på andre måder. I stedet for at skylle store mængder kaffe ned med vanens magt, så kan du i stedet ligge dit fokus på at nyde din kop kaffe ekstra meget. Brug ekstra tid på at brygge og forberede kaffen (f.eks. med den rette kaffebrygger), vælg gerne en kvalitetskaffe, der ofte er mere lysristet, så bliver smagsoplevelsen større og mætter dermed din kaffetrang mere.

 

Gravid og kaffe

Giv dig selv en lille pause og sæt dig et roligt sted, hvor du kan koble lidt af og nyde kaffen. Udover din kaffe, kan små tricks som en kort gåtur med frisk luft, eller lidt frisk frugt og koldt vand hjælpe dig overraskende meget. Du kan også forsøge at snyde din hjerne med koffeinfri kaffe, men vær opmærksom på at koffeinfri kaffe tit vil smage noget dårligere end almindelig kaffe, da meget af smagen går tabt i processen hvor koffeinen fjernes. Du kan se et udvalg af kvalitets kaffe online her, som nemt tilfredsstiller din trang med én kop.

Hvis du generelt spiser sundt, varieret og uden overflødigt sukker, kan du holde dit blodsukker stabilt og dermed minimere store udsving i forhold til træthed. Husk at nu hvor du er gravid, så er det helt i orden med en lur på sofaen, og helt ok at tage tid ud midt på dagen til at koble fra, gå en tur eller nyde din kaffe i ro og fred, væk fra computeren.

Kaffe

Efter fødslen må du få så meget

Efter fødslen skal du også være opmærksom hvis du ammer dit barn. Koffeinen overføres nemlig til modermælken. Så her gælder samme regel om max. 3 kopper kaffe om dagen. Husk at det også gælder for andre koffeinholdige drikke såsom cola, energidrik og noget te. Oplever du, at dit barn sover meget lidt, har kolik eller forstoppelse anbefales det dog, at du helt undgår kaffe, mens du stadig ammer.

Under og efter graviditeten kan du følge disse råd

  • Max 3 kop kaffe eller andre koffeinholdige drikke om dagen.
  • Få energi fra let motion såsom en kort gåtur
  • Hold blodsukkeret stabilt – spis sundt
  • Tag dig en lur midt på dagen – Du fortjener det.

 

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *